9/4/09

Per què el van crucificar?

A la litúrgia del Divendres Sant celebrem un dels misteris fonamentals de la nostra fe: La Passió i Crucifixió de Jesús. És un episodi amb una sòlida base d’historicitat del que ens podem formular dues preguntes:
1. Per què el van crucificar?
2. Quin significat donem a la crucifixió?
Normalment es dona resposta a la segona pregunta: Jesús va morir pels nostres pecats. Què volem dir amb aquesta resposta? Es presenta a Jesús, el Fill, com a víctima propiciatòria oferta al Pare pel perdó dels nostres pecats. Es presenta la Crucifixió com la mort vicària de Jesús, sacrifici expiatori per obtenir el perdó de Déu.
En el Credo diem: Crucificat després per nosaltres / Por nuestra causa fue crucificado / Crucifixus etiam pro nobis… La preposició que utilitza el text grec “üper emon” vol dir “a favor nostre”. Segons aquests textos, sobretot el grec, que és el més original i no una traducció, el significat de la Crucifixió és quelcom a favor nostre.
Penso que si volem entendre el veritable significat primer hem de contestar a la pregunta: Per què van crucificar a Jesús les autoritats religioses jueves i l’autoritat política romana d’aquell temps?
Per la lògica més elemental la crucifixió hauria de ser la conseqüència del que Jesús va fer i dir, quelcom que els va molestar, i que, per això, el consideressin un perill religiós i polític decidint matar-lo com un facinerós mitjançant la crucifixió.
En aquells temps religió, poder polític i estructura social eren una mateixa cosa. Qui posava en dubte qüestions religioses era també un perill polític i social.
Però, què va fer i va dir Jesús? Jesús capgira l’esquema religiós del judaisme del seu temps presentant un Déu diferent que estima a l’home, que el seu bé està per sobre de la llei. Cura en dissabte, toca leprosos i morts, menja amb pecadors, parla amb prostitutes, perdona pecats i no compleix els preceptes alimentaris. Acusa de forma molt violenta als mestres de la llei (Mc 12,38-40; Lc 11,37-54; Mt 23,1-36), fa una acció contra els que mercadegen en el Temple posant en perill les ofrenes. El sistema religiós, social i polític és qüestionat i per això és condemnat a mort i crucificat, perquè la gent vegin en ell un facinerós.
Ara podem respondre a la segona pregunta: Quin significat hem de donar a la crucifixió? Jesús ens ensenya una nova forma de veure a Déu, a l’home i a la vida, i perquè està a favor nostre “üper emon”, és crucificat perquè a les autoritats no els interessa l’home sinó la llei, perquè a les autoritats no els interessa un Déu misericordiós sinó justicier, perquè a les autoritats els interessa un Déu i una religió per controlar l’home, perquè el que va dir Joan XXIII a l’encíclica Pacem in Terris, que la pau social està basa en la veritat, justícia, llibertat i solidaritat fa nosa.
Jesús va morir per la nostra causa que és una forma nova de veure a Déu, l’home i la vida i cada vegada que, en el nostre estil de vida, traïm el missatge de Jesús el crucifiquem de nou.

Llorenç Casanova