15/5/09

les lectures del 6è diumenge de Pasqua

Ac 10, 25-26, 34-35, 44-48
Cesarea era la capital pagana de la província romana; al centre de la ciutat hi havia una estàtua de l’emperador, objecte d’un particular culte. La trobada, doncs, esdevindrà en un ambient eminentment pagà.
Cal mirar un xic enrere. El centurió Corneli té una visió en la que se li proposa convidar Pere a casa seva. Pere té una altre visió, per tres vegades veu tot tipus d’animals baixar del cel sobre una vela, i una veu li diu “mata i menja”; però Lv 11 donà una llista dels animals purs i impurs, que calia tenir en compta ...
Pere camina amb els emissaris de Corneli i, tres dies després de la seva visió, arriben a Cesarea i declara davant Corneli: “ara veig, de veritat, que Déu no fa diferències”. Ha necessitat tres dies per comprendre la seva visió, repetida tres vegades, i acceptar-ne les conseqüències: si als ulls de Déu no hi ha animals impurs, tampoc hi ha persones impures.
Déu autentifica aquesta doble conversió, de Corneli, i de Pere, enviant el seu Esperit. Pere acull un nou deixeble de Jesús per un gest d’integració, que no és pas la circumcisió de la comunitat jueva, sinó el baptisme.
El text, més que la descripció d’un esdeveniment, vol donar a conèixer un dels grans girs de l’Església que neix, la possibilitat d’estendre’s dins el món greco-romà.
...................................................................

Jn 15, 9-17
Es una prolongació del discurs de la vinya, en què es parla que per donar fruit, cal mantenir-se unit al cep. Aquí Jesús els diu: “manteniu-vos en el meu amor”.
Una idea nova apareix en el text: quan Jesús parla als apòstols és per omplir-los de joia (v. 11), i la raó és que la vida de Jesús no ha estat sinó amor, a imatge del Pare.
L’amor té el seu origen en Déu, i empeny als qui en són beneficiaris a transmetre l’amor als altres. Com el Pare estima al Fill, el Fill estima als deixebles, i els convida a estimar als demés.
Igual que el Fill coneix el Pare, el deixeble entra en la intimitat de Jesús, com un amic. Servent, implica fidelitat sense reserves, però l’amic coneix les intencions, la intimitat.
Davant tantes cites d’amor i d’estimar, que es troben en el text, hem de reconèixer que el Déu que es revela en Jesús és un Déu d’amor; el Déu de la por i les amenaces, no és pas el Déu de Jesús.

JiR