26/6/09

Les lectures del diumenge 13 del temps durant l'any

Sa 1, 13-15; 2, 23-24
El llibre de la Saviesa va ser escrit a Alexandria cap els anys 50 aC, per jueus afrontats a la cultura grega, i posa el problema de quina actitud adoptar davant la mort. Hi ha dues possibilitats: 1) els pagans proposen fruir tot el possible del present, perquè amb la mort s’acaba tot, 2) els jueus pensen que “Déu ha creat l’home per que sigui incorruptible, l’ha fet a imatge seva”. Com explicar doncs la mort? ... Déu ha pres el risc de fer-nos lliures. La Bíblia no parla d’una mort biològica, sinó de la mort espiritual, d‘apartar-se de Déu. Des del començament, el llibre de la Saviesa parla dels justos (que viuen la vida de Déu) i els impius (que són lluny de Déu, s’han posat al costat de la mort).
“La mort ha entrat al món per la malicia del diable, i els seus partidaris l’han de sofrir”. S’està parlant de la mort espiritual, de la privació de Déu. El text es recolza en els comentaris rabínics sobre la falta d’Adam i Eva per culpa del diable, i que els separa de Déu.
...............................................................
Mc 5, 21-43
La incapacitat humana enfront la malaltia i la mort, contrasta amb el poder de Jesús, que emana d’Ell (la dona sols toca el vestit) i que va fins ressuscitar els morts (la filla de Jaire).
Per beneficiar-se d’aquest poder de Jesús, hi ha una sola condició: tenir fe. Una fe a la qual tothom pot acudir, des de Jaire, un cap de sinagoga, fins una dona que esdevé impura per la seva pèrdua de sang. Però som lliures, i es pot refusar de creure, com els que es riuen de Jesús, que serien els partidaris de la mort, segons el llibre de la Saviesa.
Són dos relats de salvació, que afecten dues dones. Una perd sang des de fa 12 anys, i l’altre ha arribat als 12 anys, edat legal de la pubertat. Perdent la sang, una pot perdre la vida, i l’altre arriba a l’edat en que la podria donar. El 12 és un nombre simbòlic, semblant a la perfecció del set, però dins la realitat terrenal: 12 tribus, 12 apòstols, 12 mesos, 12 hores de dia ...
La dona és impura i no podria tocar Jesús, però ho fa, i la fe la salva, no pas el contacte físic amb la roba de Jesús. Quan diuen que la noia és morta, Jaire es exhortat a tenir fe. La bona nova d’aquest text és que Jesús no vol ni el sofriment ni la mort. En la consigna de silenci donada per Jesús, s’hi pot veure el “secret messiànic”: el fet que Jesús pugui ser reconegut com a Messies, sense risc d’un malentès.

JiR