23/7/10

Les lectures de Sant Jaume Apòstol. 25 de juliol


Ac 4, 33; 5, 12, 27-33; 12, 2

Els apòstols no es deixaven endur per miraments humans al donar a conèixer la bona nova de Jesús i, com va passar amb el mateix Jesús, entren en conflicte amb les autoritats jueves de Jerusalem. Pere diu que “cal obeir Déu abans que els homes”, que les ordres del Sanedrí i, una altre vegada, anuncia el nucli de la fe cristiana: Jesús, que ells van condemnar a la creu, ara és viu, i “Déu ha donat l’Esperit Sant als qui l’obeeixen”, donant a entendre que el testimoni dels apòstols està avalat per Déu.

Posteriorment, el rei Herodes feu decapitar Jaume, el germà de Joan, probablement una manera de congraciar-se amb els jueus.

..............................................................

Mt 20, 20-28

La petició a Jesús de la mare de Jaume i Joan (els Zabedeus), contrasta amb el programa que Jesús ha anat predicant als deixebles, camí de Jerusalem. Els deixebles, que ho han deixat tot per seguir Jesús, creuen que, malgrat els problemes que ha anunciat Jesús, a Jerusalem arribarà el Regne tan esperat, i Jaume i Joan cauen en la temptació de demanar a Jesús un alt càrrec; aquí Mt, al contrari que Mc, ho fa dir a la seva mare, i així fa quedar bé als apòstols. Es posa en relleu, però, la incomprensió del sentit de Regne que Jesús predicava.

La resposta de Jesús es dirigeix al conjunt de deixebles: “no sabeu el que demaneu”, i els pregunta si estan disposats a beure el calze (imatge de sofriment), assumir el seu projecte, i diuen que si. L’evangelista, al escriure aquest text, ja sabia que Jaume havia estat mort a causa de l’evangeli.

Els altres deu deixebles s’indignen al sentir la proposta dels Zabedeus. El seu afany de poder era el mateix, i cal afegir-hi l’enveja per no haver tingut abans aquesta idea. Enfront la reacció egoista de tots, Jesús proposa un nou concepte d’autoritat, transformada en servei. El lideratge cristià es basa en el servei als altres, l’autoritat s’ha d’exercir com un servei.