24/12/10

les lectures del diumenge de la Sagrada Família. 26 de desembre

Sir 3, 12-14

Aquest text va ser escrit cap a l’any 180 aC quan estaven sota la dominació grega; hi havia tranquil·litat, però les noves maneres de pensar s’anaven estenent i hi havia el risc d’acabar vivint com els grecs. Això portà a Ben Sira a defensar els fonaments de la religió jueva, començant pels valors de la família, ja que si l’estructura familiar s’afebleix, qui transmetrà als infants la fe, els valors i les pràctiques del judaisme? Així desenvolupa una mena de variacions sobre el quart manament: “honra el pare i la mare”.

Crida l’atenció que, dins el cercle familiar, es dóna un paper important a la dona, a la mare: confirma la seva autoritat sobre els fills. Després, es donen uns consells de conducta als fills, dins la seva relació amb el pare, quan sigui vell.

...........................................................

Mt 2, 13-15, 19-23

El personatge central del relat és Josep, sempre obert al que Déu li diu en somnis. Mateu es dirigeix a una comunitat jueva, i els presenta Jesús com un nou Moisès, fent-ne un paral·lelisme.

El Faraó i Herodes són informats del naixement d’un alliberador: Moisès / Jesús. Ambos temen perdre poder i decideixen una matança d’infants, però Moisès en surt viu, i també Jesús perquè Josep, avisat en somnis, se l’endu cap a Egipte.

Moisès, ja gran, fuig d’Egipte quan s’assabenta que el Faraó el vol matar, i quan aquest mor, Déu li diu que pot tornar. Josep, en somni, s’assabenta que Herodes ha mort, i ja pot tornar cap a Israel. Moisès, amb l’Èxode, portarà el poble cap a la terra promesa. Jesús conduirà el poble cap a la terra definitiva, el Regne del cel; tots dos venint d’Egipte.

Advertit en un somni, Josep anirà amb Jesús a Galilea, a un poblet, Natzaret, que ningú coneixia ... i és a Galilea on Jesús, ja gran, començarà la seva missió. El Messies no vindrà pas, tal i com esperaven, amb poder, pompa i honors ... vindrà del lloc més insignificant.

JiR