11/3/11

les lectures del 1r diumenge de quaresma. 13 de març

un desert interior...

Gn 2, 7-9; 3, 1-7

Aquest segon relat de la creació vol explicar, a través d’un mite, l’origen del mal i de la mort. El mal no és pas creat per Déu, no pertany a la creació original.

Es descriu un jardí ple d’arbres, dels que es pot menjar el fruit de tots, excepte de “l’arbre del coneixement del bé i del mal”. La serp fa fixar l’atenció de la dona sobre aquest arbre prohibit, i s’instal·la en ella la confusió i la sospita: com és que no en podem menjar? és que Déu ens prohibeix accedir al coneixement? ... Al menjar el fruit se’ls hi obren els ulls, l’arbre acompleix el seu rol: descobreixen que van nus i són mortals ... però menjar-ne és també pretendre decidir el què és bo i el que no, i això pot portar problemes ... és el mal. Sols Déu pot saber el que és bo o el que és dolent. ...........................................................

Mt 4, 1-11

Passar 40 dies al desert i ser temptat, és com dir que Jesús va ser temptat durant tota la seva vida. 40 és un número simbòlic que vol dir un temps de preparació o d’espera, però també tota una vida. El desert on Jesús va ser temptat, també té un sentit simbòlic, fa pensar en els 40 anys de desert on el poble d’Israel també va viure la temptació.

El text vol donar una visió teològica de les diverses formes de temptació en que es va trobar Jesús. Jesús és temptat en allò que es creia més essencial: 1) la riquesa o capacitat de resoldre qualsevol necessitat, 2) el prestigi, la temptació de la imatge, i 3) el poder, pactant amb qui calgui per aconseguir el que es desitja.

Les tres respostes de Jesús al temptador, són cites del llibre del Deuteronomi tretes, precisament, d’una meditació sobre les temptacions del poble d’Israel en el desert: 1) l’aliment de la Paraula (Dt 8,3), 2) el refús de posar Déu a proba (Dt 6, 16), i 3) el servei exclusiu a Déu (Dt 6, 13). Per la obediència a l’Escriptura Jesús ha obtingut la victòria sobre el diable. És important, doncs, conèixer i entendre la Paraula de Déu, per poder així respondre adequadament a les temptacions.

JiR