22/7/11

les lectures del diumenge 17è durant l'any. 24 de juliol


1Re 3, 5, 7-12

Salomó, tot just coronat, va en pelegrinatge a Gabaon per oferir un sacrifici i és allà on, en un somni, Déu li preguntà “què vols que et doni”, i ell respon amb una pregaria, que ha esdevingut un model per Israel. Però per comprendre l’objectiu o importància del text, cal anar un xic més enrere, doncs d’entrada pot semblar que Salomó tenia totes les qualitats, i la realitat n’era un altre. El seu accés al tron va estar envoltat d’intrigues i, fins i tot, assassinats; no va pas ser un sant qui es presentà davant Déu.

Salomó sabia que tenia de governar, i això no es fàcil, i va ser mèrit seu el comprendre (primera lliçó del text) que la saviesa és el bé més preuat, i que sols Déu té les claus de la vertadera saviesa. La pregaria de Salomó va ser un model d’humilitat i confiança.

Una segona lliçó és que la seva petició busca sols el servei al poble, no demana res per ell. La veritable saviesa d’un dirigent, consisteix en prendre les justes decisions per desenvolupar el seu regne.

...................................................................

Mt 13, 44-52

1) El Regne del cel és com un tresor amagat; el qui acull el missatge de Jesús i en comprèn la importància, ha de sacrificar-ho tot per aconseguir-lo. 2) El Regne del cel és com una perla de gran valor; quan un deixeble veu en Jesús el qui dóna valor a la seva existència, es desprèn de tot per adherir-se al seu missatge. El Regne del cel reclama una donació total d’un mateix, és una decisió radical. 3) El Regne és com una xarxa que aplega tot tipus de peixos, i un cop plena (= ha acomplert, és la pesca final), s’asseuen (actitud del mestre) i amb molta cura es posen a triar els peixos bons, per quedar-se’ls, i els dolents per llençar-los.

Les tres paràboles són un afer de tria. El primer troba un tresor amagat, que pot canviar la seva vida, el segon busca una perla millor que les que ja té, i ambdós decideixen, trien, i ho venen tot per aconseguir-ho. Entre els peixos bons i dolents també cal triar. Rebre la bona noticia del Regne del cel, exigeix una tria, i comporta prescindir de tot el que un té. El Regne ja és aquí, però encara no està plenament realitzat, cal treballar per la seva construcció, renunciant a tot el que ens ho impedeix.

Encara una quarta paràbola, precedida per la pregunta “¿Heu comprés tot això?” Jesús respecta la nostra llibertat, cal comprendre el valor del tresor i la perla. Ara compara els mestres de la Llei que es fan deixebles, amb un cap de casa que posseeix un tresor format de coses velles (la Llei) i coses noves (l’evangeli de Jesús); es proposa un lligam entre l’Antic i el Nou Testament. El que ens revela Jesús té les seves arrels en la revelació de la primera Aliança.
JiR