25/2/11

les lectures del diumenge 8è durant l'any. 27 de febrer


"No us neguitejeu pensant en demà"

Is 49, 14-15

El text s’emmarca en l’època de l’exili a Babilònia, on el poble, a causa de la forta influència política, social i també religiosa de Babilònia, es sent abandonat, perd la seva confiança en Jahvé, i es pregunta si té encara un esdevenidor com a poble de Déu.

El profeta, amb una gran tendresa, diu que Déu no oblida pas el seu poble exiliat, i identifica el Senyor a una mare que, passi el que passi, mai abandonaria el seu fill. És un dels pocs textos en que la Bíblia compara Déu amb una mare. Déu actua com un pare i com una mare, manifesta el seu amor d’una manera que inclou totes les possibles apreciacions humanes.

...........................................................

Mt 6, 24-34

Jesús ensenya què és l’amor total que Déu reclama de nosaltres, no podrem servir-lo si tenim el nostre cor lligat a les riqueses temporals; desitgem la riquesa perquè hi veiem un mitjà per esdevenir lliures ... però es pot produir el contrari, que esdevinguem esclaus del diner, i això pot portar també a la violència ... “no es pot servir alhora Déu i el diner”.

Si creiem que Déu és Pare, ens hem de posar a les seves mans ... i per il·lustrar-ho, ens dóna l’exemple dels ocells del cel i els lliris del camp. Confiar en Déu, però, no ha de donar la impressió que, automàticament, ho obtindrem tot sense cap esforç; tenir confiança en Déu és no enfonsar-nos davant les dificultats, convençuts que Déu està al nostre costat.

Ens hem d’alliberar de l’ansietat i les preocupacions que omplen els nostres cors, a fi de ser lliures per buscar, sobretot, el Regne de Déu.

JiR

23/2/11

"Dios tambien viaja en cruceros..."

Alfred Matas i Pericé, des de fa deu anys participa ben activament com a prevere en la comunitat de Sant Adrià que, conjuntament amb la dels Garrofers de Badalona, són dues de les comunitats tan vives que va impulsar l'estimat i recordat Ramon Morer, treballa pastoralment a Santa Coloma de Gramenet, viu a Badalona, "a estones", com diu en el títol d'un llibre que acaba de publicar, i ajuda a la Pastoral del Mar participant com a capellà d'alguns creuers. És una tasca de servei ministerial original i feconda.

Fruit d'aquesta experiència ha publicat un interessant llibre: "Dios también viaja en Crucero, Alfred Matas Pericé, capellán de crucero a ratos". Us el recomano. És un llibre autèntic. S'està preparant l'edició catalana i en anglès.

Per si el voleu, i com que s'ha fet una edició molt casolana, l'heu de demanar directament al mateix autor: alfred.matas@hotmail.com
o al telèfon 93 389 05 07, o bé a la llibreria "Del carrer Major", c/Major 13, Sta. Coloma de Gramenet. El preu és de 10 €.

Agustí Viñas Rexach

18/2/11

les lectures del diumenge 7è durant l'any. 20 de febrer

Lv 19, 1-2, 17-18

Aquest text és un fragment del anomenat “Codi de santedat”. Presenta una imatge de santedat basada en la responsabilitat amb el pròxim. El camí per arribar a Déu, comença pel respecte a la vida i dignitat de l’altre. La solidaritat que comporta el lligam a l’Aliança, en cap cas pot ser trencada per l’odi, la venjança o la rancúnia; tot home ha de respectar els drets de l’altre.

El Senyor diu “sigueu sants com jo sóc sant”, és una crida a la nostra vocació. Amb el temps, els profetes entendran, i faran entendre al poble, que assemblar-se al Déu Sant és desenvolupar les nostres capacitats d’estimar. Es concreta, també, que amonestar a un altre amb una crítica positiva, per amor, pot evitar que caigui a l’abisme.

El text acaba amb un verset clau: “estima als altres com a tu mateix”.

...........................................................

Mt 5, 38-48

Les propostes que presenten les antítesis poden semblar exagerades, però no són pas un precepte, sinó una invitació. L’antiga llei del talió (Ex 21, 24) ja volia limitar la venjança personal, retornant igual al què s’havia rebut (“ull per ull”), convidava a practicar una estricte llei d’equivalència, però l’ensenyament de Jesús va més lluny.

Per buscar una semblança amb el nostre Pare del cel, s’ha d’evitar tota mala resposta, tota violència ... hauria de ser com “parar l’altra galta”. Mai s’ha de respondre el mal amb el mal i, amb unes imatges un xic desconcertants, es vol posar en relleu el missatge.

També sorprèn l’altre antítesi: “estimeu als vostres enemics, pregueu pels qui us persegueixen”, que potser es voldria dir: estimar als enemics seria pregar per ells perquè canviïn. Sembla que Jesús prepari als deixebles pel que els espera, doncs els enemics se’ls trobaran per tot arreu. Cal elevar l’amor per sobre de tota consideració humana, Déu envia el sol i la pluja a tothom, justos i injustos. Jesús ens proposa un nou camí a seguir, el del amor sense límits que, fins i tot, fa arribar als enemics.

JiR

15/2/11

HISTÒRIES D’ECUMENISME A BADALONA

Arran de la celebració de la Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians que va tenir lloc enguany entre els dies 18 i 25 de gener ens hem plantejat de fer un apropament a com s’està treballant de forma callada l’ecumenisme a la nostra ciutat.

La Setmana de Pregària per la Unitat dels Cristians té lloc cada any, des d’en fa uns quants, convocada per l’Església Catòlica, i al seu entorn es convoquen múltiples actes per tal de promoure la unitat de les esglésies cristianes, concepte a l’entorn del qual treballa l’ecumenisme.

En aquesta línia a la nostra ciutat s’ha desenvolupat, des de fa dotze anys, un procés de treball liderat per la Congregació de la Mare de Déu dels Dolors, que ha marcat una manera de fer i una manera de fomentar l’apropament entre les esglésies cristianes que, tal com han demostrat els darrers esdeveniments, no ha tingut el respecte degut per part dels estaments oficials de l’arquebisbat i més concretament per part de la Delegació d’Ecumenisme de la l’Arquebisbat de Barcelona, que l’any passat i aquest any ha organitzat actes a la nostra ciutat sense tenir en compte aquesta feina, tenaç i callada, que s’ha anta fent i que ha reeixit en resultats tangibles.

Hem volgut parlar amb Joan Bofill, Prior de la Venerable i Discreta Congregació de la Mare de Déu dels Dolors de Badalona que ens ha fet un relat de com s’han anat trabant les relacions entre les diferents esglésies cristianes que participen en la pregària que es fa cada any a la nostra ciutat i ens ha donat el seu punt de vista sobre la intervenció de la Delegació Episcopal d'Ecumenisme i de Relacions Interreligioses de l’Arquebisbat de Barcelona en els dos darrers anys.

La tasca es va iniciar, segons el relat d’en Joan, arrel d’una circular del general terciaris servites, orde a la qual està adscrita la Congregació dels Dolors, que l’any 2000 recomana que per tal de fomentar l’ecumenisme no només cal resar sino que cal actuar. En aquesta línia i després d’un seguit de consultes amb els superiors de l’orde servita i del procés intern de reflexió en el que també participa mossèn Andreu Pasqual, en aquell moment rector de Santa Maria i corrector de la congregació, que constata que s’han intentat algunes accions però que no han quatllat, es decideix que per “actuar” cal primer de tot conèixer i donar-se a conèixer i d’aquesta manera s’inicia un apropament cap a les comunitats evangèliques de la ciutat a la qual respòn de forma molt positiva l’Església Cristiana Adventista del Setè Dia.

Els primers resultats d’aquest acostament es donen l’any següent i el 26 de gener de 2001 es celebra la primera pregària a la parroquia de Santa Maria amb la participació de membres de la comunitat catòlica i de membres de la comunitat adventista.

L’any 2002, el 23 de gener, adventistes i catòlics, de nou compartiren pregària a Santa Maria, en un pas mes d’aquest diàleg.

Es repetiren, any a any, les pregàries, fruit del diàleg establert i de la voluntat de mantenir i enfortir l’acostament.

L’any 2003 s’afegeixen a la pregària un grup d’evangèlics que col·laboren amb Can Banús i el 2005 també s’hi afegeix la comunitat de l’Església Evangèlica Baptista “Nova Salem”.

En aquests anys s’han alternat les pregàries en els diferents llocs de culte de cada església i l’any 2008 es celebra la pregària a l’Església de la Comunitat dels Pares Carmelites, tot coincidint amb el centenari de la presència d’aquesta comunitat a la nostra ciutat.

L’any 2009 es va traslladar al Monestir de les Clarisses de la Divina Providència que fou ofert per a tal acte.

I, seguint el relat, arribem a l’any 2010 en el que obviant tota aquesta feina, passant per sobre la tasca constant i que en forma de pluja fina s’havia anat fent entre els membres de les comunitats catòlica, adventista i baptista, la Delegació Episcopal d'Ecumenisme i de Relacions Interreligioses de l’Arquebisbat de Barcelona va decidir, de forma unilateral, celebrar una cerimonia a la Parròquia de Santa Maria quan ja s’havia pactat, entre totes les comunitats, repetir la pregària al Monestir de la Divina Providència. I enguany de nou, també de forma unilateral, i obviant la realitat de les comunitats locals es va proposar un acte “oficial”, aquesta vegada a la Parròquia de Sant Josep, en el que les comunitats cristianes de Badalona hi van participar, com a signe de comunió, malgrat com s’havia organitzat. Aquesta vegada, però, es va realitzar una altra pregària “local” a l’Església Adventista del Setè Dia.

Val a dir que la pregària s’ha anat consolidant d’any en any i el nombre de persones que hi participa ha anat en augment, demostrant que ha arrelat i que ha esdevingut una manifestació important de les persones que des de diferents opcions vivim una mateixa fe.

En Joan Bofill, al llarg del relat, esmenta diversos noms que han estat fonamentals al llarg dels anys: d’una banda els pastors de les esglésies adventista i baptista; el rector de la parròquia de Santa Maria; l’arxiprest de Badalona Nord; els membres del Centre Ecumènic de Catalunya;...

Per altra banda destaca que el recorregut s’ha basat, fonamentalment, en el diàleg i la generació de confiança; en comentar obertament les coses, tenir molt en compte la realitat, en definitiva treballar per anar construïnt xarxa...i en això troben tota la nostra complicitat.

D’entre les característiques a destacar val la pena esmentar que la pregària que s’ha anat organitzant és una pregaria conjunta en la que es prega de forma conjunta per la unitat dels cristians, a diferència d’altres pregàries que es convoquen al llarg de la setmana en la que els catòlics preguen per la unitat dels cristians i conviden a participar-hi les altres esglésies cristianes.

Pel que fa a algun fet destacat que s’agi donat al llarg d’aquests anys, Joan Bofill detaca el fet que l’any 2007 l’evangeli el va llegir una diaconesa i el rector va assenyalar que era la primera vegada en quasi 900 anys d’història de la parròquia en que es donava aquest fet.

El nostre convenciment és que la voluntat de mantenir el contacte i de construïr un espai de coneixement entre les diferents esglésies cristianes de la nostra ciutat ha permès superar la manca de sensibilitat o, fins i tot, la prepòtència que ha demostrat el delegat diocesà d’ecumenisme, organitzant una activitat sense aixecar el cap i mirar, ni que sigui una mica, allò que passa en l’entorn.

La nostra preocupació, però, és que aquesta actitud no és infreqüent en la nostra església i les realitats locals, massa sovint no són tingudes en compte, malgrat ser fruit d’un esforç i d’una constància, quan el que es tracta és d’organitzar una cosa per part de l’església oficial..

En tot cas la feina feta a Badalona al llarg d’aquests anys seguirà i estem convençuts que la llavor donarà fruit i s’haurà fet un pas en la cosntrucció de l’ecumenisme a la nostra ciutat.

L’ecumenisme en definitiva no és res més que l’acció desplegada als diversos nivells per gairebé totes les denominacions cristianes amb el desig de restablir la unitat, fins i tot visible, que Crist volia per a la seva Església.... En això val la pena comprometre-s’hi. Perquè el moviment que en resulta, amb la renovació de l'actitud espiritual, suposa una visió positiva del món i de l'home. El moviment ecumènic comporta una ideologia, un sistema i fins i tot una organització, bé que cap d'aquestes dimensions no sigui una finalitat. No cerca el retorn d'una confessió a l'altra ni tampoc les confronta amb la pruïja del triomf d'una d'elles. Creu en les possibilitats de creixença de la unitat que ja existeix i, mai que arribés a acomplir del tot la seva tasca, com a mitjà que és, el moviment ecumènic hauria de desaparèixer. La renovació de l'eclesiologia catòlica, iniciada vigorosament al s XIX per J.A.Moehler, fou el resultat d'una confrontació positiva entre el catolicisme i el protestantisme i preparava el camí de l'ecumenisme, del qual foren capdavanters P.Couturier (ecumenisme espiritual) i Y.M.Congar (ecumenisme teològic) i el monestir de Chevetogne, fundat per L.Beauduin, en el camp catòlic. La superació del liberalisme protestant del s XIX, per obra de K.Barth, juntament amb l'exigència de donar un testimoni missioner de tots els cristians units, posà també unes bases segures al moviment ecumènic actual”

Quim Sabater

11/2/11

les lectures del diumenge 6è durant l'any. 13 de febrer


Sir 15, 15-20

L’autor ens proposa una reflexió sobre la llibertat de l’home; evoca els manaments d’Israel, però comença per precisar “si tu vols”. Déu dóna lleis i manaments, però l’ésser humà és lliure d’escollir, i és per això que som responsables dels nostres errors, del nostre pecat.

El mal és exterior a l’home, no forma part de la nostra naturalesa: “l’home té al davant ...” l’opció pel bé o pel mal. Es troba sempre enfront de dos camins: un porta a la llum i la vida, l’altre a la nit i la mort. Aquest tema de les dues vies, sovint és citat dins el Deuteronomi, és la “doctrina dels dos camins” (Dt 30, 15-20), i també ho trobem en imatges en forma de Y, en capitells de l’art romànic.

...........................................................

Mt 5, 17-37

Amb la Llei donada a Moisès, s’inicia un treball de conversió del cor de l’home, i Jesús s’adhereix a aquesta progressió, remarcant que no ha pas vingut a abolir la Llei, sinó a acomplir-la; però els principis que exigeix la Llei, sobrepassen el que diuen i fan els escribes i fariseus. Jesús convida els deixebles a una nova lectura de la Llei, que defuig el formalisme i apunta cap a les relacions amb els altres; més que com una obligació o un deure, convida a actuar per amor.

Dóna uns exemples que són com un resum de la moral a practicar, amb uns textos que se’n diuen “antítesis”, perquè s’hi contrasten dues idees més o menys oposades: “ja sabeu que es va dir ... doncs jo us dic”.

No es poden limitar al “no mataràs”, al peu de la lletra, doncs es pot “matar” amb actituds de menyspreu o enfrontament moral; Jesús els vol fer veure que no n’hi ha prou d’actuar externament, i ensenya que Déu no sols mira l’acte exterior, sinó la interna disposició del cor, no es pot reduir la fe a un conjunt de normes que cal complir.

4/2/11

les lectures del diumenge 5è durant l'any. 6 de febrer


...la vostra llum ha de resplendir davant la gent: passa-la!

Is 58, 7-10

El profeta s’adreça al poble jueu que ha tornat, després de cinquanta anys, de l’exili a Babilònia. Estan altre vegada a la terra dels seus avantpassats, i volen reconstruir la seva identitat centrant la vida religiosa a l’entorn de les prescripcions legalistes i pràctiques rituals, deslligades, però, de la fe i la justícia amb els pobres. Així, el poble practicava el dejuni, com a mitjà per mostrar a Déu que volia esmenar les faltes del passat.

Isaïes, però, els diu que les pràctiques religioses han de sortir del cor i promoure una justícia social: compartir el pa, acollir els pobres, vestir els despullats ... així “brillarà com l’alba la seva llum”. Sols si s’aconsegueix una comunitat fraterna de debò, Israel serà llum de les nacions.

...........................................................

Mt 5, 13-16

A les benaurances, Jesús hi ajunta uns altres consells, representats simbòlicament, per la sal i la llum. Jesús no demana als deixebles que proposin doctrines, sinó que donin testimoniatge, que és la base de la perfecta justícia. Han de ser sal de la terra i llum del món, però no pas en el sentit de què el món els admiri; la seva presència ha de ser discreta i humil.

La sal serveix per donar gust als aliments, i també per conservar-los; conserva la puresa, impedint la corrupció, doncs si no s’aparten de la corrupció, corren el risc de tornar-se insípids i no servir per res.

La llum ho manifesta tot, i brilla dins la nit; no canvia els objectes, però els transforma en un esclat de colors i formes, la llum dóna vida. Cal que la llum es posi de manifest, com una ciutat dalt d’una muntanya i, dins la casa es posi en evidència, i no pas sota una mesura, que simbolitzaria els afers d’aquest món, que impedeixen veure la llum.

Siguem prou fidels perquè la gent pugui atribuir a Déu, allò que veuen en nosaltres, i així glorificar-lo.

2/2/11

Portes Obertes

Aquest passat mes de gener vaig tenir el goig i l'oportunitat de fer una escapada a París. Evidentment, no cal pas dir-ho, no hi vam anar per veure esglésies, però, a voltes l'art, la curiositat o l'oportunitat de seure i descansar una mica de les llargues caminades, tot donant-ne gràcies a Déu, van fer que entréssim a diferents esglésies. I aquesta va ser la nostra primera sorpresa: “entrar”, doncs a diferència del que sovint passa al nostre país, a París les esglésies estaven obertes.


L'ambient nadalenc encara era present a la ciutat i, lògicament, també a les esglésies. L'anunci de la bona nova de la vinguda de Jesús amb grans rètols era present no tan sols dins les esglésies, cosa que és d'esperar, sinó també al carrer, proclamant la bona nova a la gran diversitat d'homes i dones que omplen els carrers de la ciutat. Cada una d'elles ho feia amb els seus mitjans, ja sigui les habituals pancartes pintades o rètols que en podríem dir gairebé publicitaris. Per cert, França és un estat laic, oi? Ho dic perquè a vegades aquí, uns nouvinguts en això de la laïcitat, confonem, potser, una mica les coses.

Igual que aquí, en moltes esglésies, sobretot les més turístiques, venen medalles, estampes i ciris en algun racó del seu interior. Sincerament a mi no m'ha agradat mai. Però no és això el que volia ressaltar, sinó el fet que, en moltes esglésies, hi havia una oferta diversa de llibres religiosos que podies comprar, i no parlo dels anomenats “devocionaris”. Es pot discutir si el lloc és l'adient, però a mi, si no m'ho miro des d'un suposat interès recaptador, em va fer pensar.

El diumenge, de bon matí, vam enfilar a peu cap a Montmartre i a la basílica del Sacré Coeur. Sabíem que a les 11 feien una “missa cantada” i havíem decidit d'assistir-hi abans de finalitzar la nostra breu estada a París. La veritat és que va ser una agradable sorpresa. En primer lloc el respecte amb què convivien els visitants turístics i els feligresos que venien a celebrar l'eucaristia. Potser sí que estan en un altre nivell cultural. Després, trobar-nos que en aquella basílica hi vivia algú (!): una comunitat de monges benedictines -una gran comunitat benedictina- doncs, a la celebració s'hi aplegaven gairebé un centenar de monges, novícies i postulants. Es veia una comunitat amb una important presència de dones joves. Una d'elles s'encarregà de repartir a tots els assistents un full amb els cants i les lectures en diversos idiomes. Els cants, molt ben dirigits per una de les monges, eren monacals, però, amb aquella força que expressa la música francesa. Al costat nostre una dona de color cantava com si formés part del cor. Un bonic final que no esperàvem.

No només les portes de les esglésies de París eren obertes, també l'Església de París vivia i celebrava de portes enfora la seva fe.

Francesc Giol