20/1/12

les lectures del diumenge 3r durant l'any. 22 de gener


"Convertiu-vos i creieu en la Bona Nova!"

Jo 3, 1-5. 10
El llibre de Jonàs pretén explicar una història que, en realitat, és una faula, però de la que se’n poden treure unes lliçons. Va ser escrit a la tornada de l’exili a Babilònia, i volia recordar que Déu vol salvar tota la humanitat, i no tant sols el poble escollit.
Lliçons a considerar: 1) Déu estima tots els homes i n’espera un sol gest per perdonar-los, 2) els considerats pecadors, o pagans, sovint són els més disposats a escoltar la paraula de Déu, i 3) es vol remarcar, també, la importància de la predicació profètica per la conversió dels que estan allunyats de Déu.
...................................................................
Mc 1, 14-20
Jesús retorna a Galilea, i és allà on comença la seva predicació. La Bona Nova ve de Galilea, un país més aviat menystingut, i no pas del Temple, ni de Jerusalem.
El missatge que ve a proclamar Jesús, queda resumit en el verset 15: “S’ha complert el temps i el Regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i creieu en la bona nova”.
“S’ha complert el temps”, estem arribant a l’objectiu, això és ja una realitat; quan Jesús sortia del bateig en el Jordà, el cel s’esquinçà i s’ha comunicat amb la terra. Per Jesús, “el Regne de Déu” és la vida tal com Déu la vol construir, i “convertir-se” és canviar d’orientació i veure Déu tal i com és ... el Déu de l’amor i el perdó.
La primera acció de Jesús, és buscar col·laboradors per tirar endavant el seu projecte, i ho fa tot passant vora el mar. En la Bíblia, el mar representa les forces del mal, i és aquí on Jesús comença a anunciar la Bona Nova. Cadascun dels evangelistes, però, explica d’una manera personal aquesta crida dels deixebles, situant-la en un context diferent. Cridant els deixebles, es posa de manifest la iniciativa de Jesús, i la autoritat i força de la seva crida. Es vol donar a entendre, també, que la resposta va ser immediata i definitiva. Els farà “pescadors d’homes”, que no s’ha d’interpretar com una captura, sinó com un alliberament ... és fer-los sortir del mar, que és el mal.
La iniciativa és de Jesús, i seguir el mestre és l’actitud del deixeble.
JiR