18/7/14

diumenge 16è durant l'any. 20 de juliol

   
                                                                           
Sv 12, 13. 16-19
            Hi ha en el text una meditació sobre dos temes majors, dins la fe jueva: 1) el poder de Déu: “Tens el poder a l’abast sempre que vols”, i 2) la bondat de Déu: “tractes a tothom amb clemència” ... “dónes oportunitat a penedir-se”. L’autor fa un lligam entre la bondat de Déu i el seu poder: si Déu es mostra tan indulgent amb els homes és perquè és totpoderós.
            Aquesta descoberta  d’un Déu a la vegada poderós i bo, va necessitar segles de pedagogia a través dels profetes. Això, però, comporta noves exigències per l’home: si Déu ens ha creat a la seva imatge, la conseqüència és que cal abandonar tota idea de violència i d’abús de poder, s’ha de compartir amistat amb tothom.    
..........................................................................                                                                                                                                                                                                                      
 Mt 13, 24-43 
            Jesús parla del Regne del cel utilitzant tres paràboles. En la paràbola del sembrador se’ns presenta el problema del mal. La llavor és bona, però el creixement del Regne s’afronta a diferents oposicions internes i externes, heretgies, persecucions o indiferència. Es subratlla la coexistència del bé i del mal barrejats en un mateix camp; és un missatge de la realitat del Regne de Déu immers dins el món.
            Se’ns vol mostrar, també, la paciència de Déu, el sembrador, que no vol arriscar-se a arrencar precipitadament el jull, doncs no és fàcil discernir entre el que és completament bo o dolent, ja que tots tenim coses bones i dolentes, i hi ha risc de perdre blat al arrencar les males herbes.

            Segueixen dues paràboles curtes, que mostren una lliçó sobre el creixement del Regne de Déu, amb un exemple del treball de l’home en el camp, i de la dona a casa. El Regne és a la vegada visible, com l’arbre que creix en el camp, fruit d’un petit gra de mostassa, i invisible, com el llevat amagat dins la farina, però que lentament fa créixer la pasta. El gra de mostassa i el llevat, donen un toc d’optimisme, mostrant el contrast entre la petitesa del començament i la grandesa a que poden arribar. El gra de mostassa sembrat, esdevé un gran arbre, i evoca el dinamisme del Regne, que partint gairebé de res és capaç d’una extensió universal. El llevat pot fer aixecar una pasta enorme, i aconseguir que tot el món es converteixi en Regne, però actuant d’una manera lenta, imperceptible. 

Joan i Roser