17/10/14

Sínode: ...una primera valoració

Els plantejaments de l’Església en relació als divorciats tornats a casar, ha pres un lloc central entre els participants del Sínode. Dues línies diferents s’afronten: els “durs”, defensors d’un model de família que creuen conforme a la tradició cristiana, el matrimoni és indissoluble, i els “oberts”, que proposen una evolució dins la disciplina de l’Església, tenint en compte l’evolució de la societat. Els primers temen que un canvi en aquesta matèria, arrisca de fer trontollar l’edifici de l’ensenyament moral de l’Església, i el remei podria ser pitjor que el mal. Altres, en contra, advoquen perquè els divorciats tornats a casar, puguin beneficiar-se d’una misericòrdia més gran, per part de l’Església, insistint en la necessitat d’establir una clara diferència entre el qui provoca la separació i el qui la pateix. D’altres proposen que es simplifiquin els processos per reconèixer la nul·litat dels matrimoni, obrint una via administrativa diocesana que ho faciliti; però aquest aspecte va ser refusat majoritàriament. L’accés als sagraments dels divorciats tornats a casar, és potser el tema més difícil, tant teològic com pastoral, i exigeix una solució nova. Ningú ha proposat un canvi de doctrina, però sí que cal aprofundir en la seva comprensió: caldria passar d’un “codi legislatiu” a un “evangeli de la família”.
Una altra qüestió espinosa és l’actitud de l’Església davant les persones homosexuals. Es vol evitar la impressió d’una avaluació positiva d’aquesta tendència, per part de l’Església. És també una qüestió difícil que, de moment, tampoc porta a una unanimitat en la assemblea.
A la lectura d’un primer text de síntesi del Sínode, el dilluns 13, en van seguir moltes intervencions, algunes crítiques. El text era portador d’un nou mètode pastoral que, avui dia, cal basar en la realitat de la vida dels homes i dones. És l’hora de prendre cura d’un acull incondicional de les persones que hagin viscut fracassos i ferides; en quan els divorciats tornats a casar, per misericòrdia, no es podria refusar l’eucaristia i la reconciliació; també respectar les persones homosexuals, que tenen dons i qualitats a oferir a la comunitat cristiana. La veritat s’encarna dins la fragilitat humana, no pas per condemnar, sinó per guarir.

Es podria remarcar dins el Sínode, que la paraula ha esdevingut sempre molt lliure, tal i com el Papa va demanar al inici. Les parelles laiques obrien les sessions amb el seu testimoniatge, sense cap temor, com també després el pares sinodals. També caldria dir que tothom ha comprés que aquest Sínode es juga en dos temps; una propera assemblea, aquesta vegada ordinària, és prevista per l’octubre del 2015, amb una llarga discussió preparatòria dins els episcopats.

Joan i Roser