16/1/15

les lectures del diumenge II de durant l'any. 18 de gener


1Sa 3, 3-10. 19
Anna porta Samuel al santuari de Silo, en agraïment de que Déu li concedís aquest fill, tot i sent estèril. És en aquest santuari que Samuel és cridat a esdevenir profeta.
Es podria remarcar: 1) Samuel és encara un noi, però és dins la feblesa humana que Déu es manifesta, 2) la iniciativa ve de Déu, que el crida tres vegades, 3) sovint, és necessari un intermediari per interpretar la crida; en aquest cas, el sacerdot Elí, que li aconsella la actitud a seguir, i 4) la resposta de Samuel a la crida, que es fa possible gràcies a l’escolta: “Parleu, que el vostre servent us escota”
Sovint, pensem que la pregària consisteix en parlar molt, i s’oblida que és, sobretot, un temps per escoltar.
..........................................................................
Jn 1, 35-42
Joan Baptista, veient Jesús que passava, diu a dos dels seus deixebles: “Mireu l’anyell de Déu”. Però què els vol dir amb això d’anyell? Alguns ho interpreten com l’anyell pasqual proposat per Moisès, per recordar que Déu els va alliberar, i aquí s’anunciaria una nova Pasqua, un nou i definitiu alliberament.
Andreu i l’altre deixeble van cap a Jesús, que els diu “Què busqueu?”, i ells li pregunten “on habites?”, que és com un desig de descobrir la seva vida personal, i Jesús els respon, mostrant una gran discreció, “veniu i ho veureu”, res no els força amb aquesta crida, són invitats a veure i a restar prop de Jesús. Seran testimonis que poden també esdevenir intermediaris, i així es produeix quan Andreu crida al seu germà Simó. És remarcable el procés teològic d’aquests deixebles, que primer nomenen Jesús “mestre” i, ben aviat, confessen que “hem trobat el Messies”.
Dels dos deixebles sols es cita el nom d’Andreu. Potser si l’altre deixeble, com alguns diuen, era Joan l’evangelista, s’explicaria la frase “eren cap a les quatre de la tarda”, que podria ser una manera de constatar històricament l’esdeveniment; seria com dir “me’n recordo molt bé, eren les quatre”.
És diferent la trobada de Jesús amb Simó que, amb autoritat, pren possessió d’aquest deixeble canviant-li el nom, transforma Simó en una altre persona; ara es dirà Cefes, pedra, esdevindrà una pedra viva per l’edificació de l’Església.

Se’ns presenta les característiques que ha d’assumir la vida d’un creient: seguir Jesús i donar-lo a conèixer, però amb vivències, amb fets, oferint un testimoni personal. 

Joan i Roser