29/5/15

les lectures de la festa de la Trinitat. Diumenge 31 de maig


"Aneu, doncs, a tots els pobles i feu-los deixebles meus batejant-los en el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant"

Dt 4, 32-34, 39-40

És el discurs de comiat de Moisès, en que convida al poble a mirar al seu entorn, i veure si hi troben quelcom de semblant a l’Aliança que el Senyor va fer amb el seu poble. A l’època del Deuteronomi, i durant tot l’Antic Testament, l’objectiu era alliberar el poble del politeisme.
En aquest text trobem, en poques paraules, tota la catequesi del poble d’Israel, amb una enumeració de les obres de Déu pel seu poble: 1) Déu ha creat la humanitat, 2) ha parlat al seu poble, 3) l’ha escollit i l’ha alliberat, 4) li ha donat uns manaments, 5) i finalment, li ha donat una terra.
En aquesta presència constant de Déu al costat del poble, queda encara per descobrir que no és pas reservada exclusivament a Israel, Déu és el Déu de tots els pobles. En aquell temps, cada poble tenia el seu déu o déus, però el Déu que es revela a Israel, és el Déu de tothom.
.........................................................................

Mt 28, 16-20
Ens trobem a Galilea, lloc on va començar la predicació de Jesús, i on va dir a les dones, junt al sepulcre, que hi anessin els deixebles per trobar-se amb ell ... i a la muntanya, que ha estat sempre el lloc de trobada amb Déu. Aquí, Jesús pronuncia un curt discurs de comiat, però la seva presència no s’imposa com una evidència ... “alguns dubtaven”, que es podria interpretar com un avís de que la fe, malgrat la resurrecció, no és pas una resposta fàcil.
Se’ns mostra la fi de la presència visible de Jesús, i el començament de la història de l’Església, o comunitat de creients.
Jesús envia els deixebles en missió, aneu a convertir “tots els pobles”. Els evangelis parlen del baptisme en nom de Jesús, o per l’Esperit, però sols Mateu el proposa en el “nom del Pare del Fill i de l’Esperit Sant”. Probablement la litúrgia va escollir aquest text perquè menciona els tres personatges de la Trinitat. Però, pensant també en l’Esperit dels textos de la Pentecosta, una explicació entenedora de la Trinitat seria el que va dir Ireneu de Lió: “Jesús i l’Esperit són les dues mans de Déu amb les que actua en el món”.
“Aneu doncs”, és urgent veure tota la humanitat acollint el missatge proclamat per Jesús.


Joan i Roser