2/7/15

Setmana XIV durant l'0any. Diumenge 5 de juliol


Ez 2, 2-5
La crida de Déu sembla un xic dura, però cal conèixer la situació en que va ser pronunciada. És el començament de l’exili a Babilònia, en que el Temple encara no estava destruït, i el Temple, es creia, era l’habitacle de Déu. Què podia fer el poble, convivint amb la idolatria del nou ambient, i el seu Déu a Jerusalem? Si són un poble vençut, no serà perquè el seu Déu és menys poderós que els altres? La temptació d’abandonar la fe jueva era molt forta ... Però Déu no resideix pas sols a Jerusalem, dins una casa de pedra; Déu resideix en el poble, encara que ara estigui a Babilònia (primera revelació).
Els retrets que es fan al poble són significatius, però hi ha una segona revelació: malgrat que el poble és dur i indòcil, això no impedeix la fidelitat de Déu a la seva Aliança, i els fa saber que “hi ha un profeta enmig d’ells” per comunicar-los la seva Paraula, per fer evident la seva presència enmig del poble.
.........................................................................
Mc 6, 1-6
Jesús torna a Natzaret, el seu poble, on es retroba amb la seva gent. Igual que tot jueu pietós, Jesús pot comentar l’Escriptura durant l’ofici del sàbat.
Però el seu ensenyament dins la sinagoga suscita escepticisme, s’interroguen sobre l’origen de la seva saviesa, de la que en dóna probes. La gent es recorda d’ell, el fuster, i coneixen bé la seva família (el no citar Josep, malgrat que lo habitual era citar el pare, podria suggerir, diuen alguns, que ja era mort). Però ni la seva saviesa religiosa, ni els seus prodigis, no tenien un origen plausible als ulls d’aquella gent, Jesús s’ha pres de tal manera la condició humana, que els de Natzaret sols hi veuen el fuster ... i Jesús arriba a la conclusió que ningú és profeta ni en la seva terra, ni en la seva pròpia casa.


 Marc afegeix que Jesús “sols va curar uns quans malalts imposant-los les mans”, de lo qual es pot deduir que la gratuïtat del do de Déu sobrepassa el nostre acolliment dins la fe ... i “recorria els pobles ensenyant” ... que és per això que Jesús va venir.

Joan i Roser