27/1/16

Any de misericordia (4): el perdó


Si bé no són exactament el mateix, voldria fer algunes aportacions sobre la misericòrdia com a “virtut del perdó”. O com diu el filòsof André Comte-Sponville¹: “la seva veritat”. Anem a pams.

En la nostra cultura el concepte del perdó està més aviat devaluat i contraposat a una determinada idea de justícia. Utilitzem una sèrie de conceptes indistintament, confonent el seu sentit veritable. Perdonar no és cancel·lar la falta comesa, eliminar-ne el dany causat, ni tampoc oblidar-la.. Perdonar no és el mateix que clemència (renunciar a castigar); es pot ser clement sense haver perdonat. Perdonar no és el mateix que la compassió (empatia amb el sofriment d'altri). Perdonar no és el mateix que absoldre (un poder sobrenatural).

Perdonar és deixar d'odiar, eliminar tot rancor, tot ressentiment i tot desig de càstig o de venjança.

Perdonar en llatí ve del verb “donar”, precedit del superlatiu “per”: “donar fins a l'extrem”. No perdonem només perquè ens podem identificar amb qui ens ha fet mal; no perdonem només a qui estimem;...Jesús ens diu: ”Doncs jo us dic: Estimeu els vostres enemics,...”(Mt 5, 44) I, estimar els enemics, sí, sí, a aquells que ens fan o ens volen mal, demana, primer, perdonar. Com podem estimar a aquells que sentim, creiem o sabem que ens han fet mal? Per això necessitem la misericòrdia. Podríem dir que la misericòrdia és la porta per passar del perdó a l'amor que Jesús ens demana.

Deixeu-me dir, però, que la misericòrdia, tot i fer referència al cor, no és un sentiment. Perdonar demana acceptar, no per renunciar a combatre el mal, sinó per deixar d'odiar. Recordem les paraules de Jesús a la creu: “Pare, perdona'ls, que no saben el que fan!”. Perdonar requereix consciència i llibertat.

Algú es preguntarà si podem perdonar a aquell qui no es penedeix del mal que ha fet i, per tant, no demana perdó. Si no ho fa, potser és que no en té necessitat. Però, i nosaltres? L'odi només ens aporta més dolor afegit al mal rebut. Necessitem odiar per combatre el mal? És la misericòrdia la que ens permet ser realment combatius amb el mal i justos amb el malfactor.

Torno a citar André Comte-Sponville¹ quan diu sobre la misericòrdia: “és el punt de vista de Déu en el cor de l'home” , i també, “La misericòdia no és tant la virtut del perdó com la seva veritat: ella el realitza, però suprimint el seu objecte (no la falta sinó l'odi)”.

Tot plegat difícil, oi, però no impossible. El mateix Jesús ens crida a ser misericordiosos com el Pare del cel és misericordiós. Feliços els misericordiosos! Per perdonar, dèia, es requereix consciència i llibertat, per a ser misericordiosos ens cal gràcia. Demanem al Senyor la gràcia de l'alegria de la misericòrdia.

Per acabar, dues propostes:

- Meditar la paràbola del “Pare bo” (Lc 15, 11-32). El fill pròdig torna a casa disposat a demanar perdó, per poder ser acollit, però no demana oblit ni la cancel·lació del mal fet, per això es mostra disposat a acceptar el que, humanament, en diríem un acord just: perdre la seva dignitat de fill. I el que es troba és la misericòrdia del Pare.

- Un petit llibre de la filosofia oriental, que ens ofereix una història emocionant i unes pautes per conrear la capacitat de perdonar: “La ley del espejo” de Yoshinori Noguchi. Editorial Comanegra.


Francesc Giol Castelltort



(¹) “Pequeño tratado de las grandes virtudes” A Comte-Sponville. Ed. Paidós