4/8/17

Setmana XVIII de durant l’any.

Setmana XVIII de durant l’any. 6 d’agost del 2017



Dn7, 9-10. 13-14
              Daniel ens parla de dues visions. La primera és la de l’Ancià sobre el seu tron, que sembla referir-se a Déu: la seva presentació és grandiosa ... el seu tron una gran flama, amb rodes d’un floc ardent, vestit blanc com la neu ... on s’hi pot veure un missatge de victòria adreçat als contemporanis perseguits, que són milions davant seu, que es podria traduir que després de l’horror present tindran una plaça en el cel.
              La segona visió es refereix al “Fill d’home”, expressió que Jesús ha utilitzat moltes vegades, i que ara es mostra que havia tret del llibre de Daniel. Un “fill d’home” és conduit cap a l’Ancià sobre el núvols del cel. Fill d’home és una expressió hebrea que vol dir simplement home. Al venir sobre els núvols del cel (imatge de les aparicions de Déu) i accedeix fins el tron de Déu ... el que forma part del món dels homes és introduït dins el món de Déu, que li va donar “el poder, la glòria i la reialesa”, sobre tots els “pobles, nacions i llengües”... i això serà per sempre. Això  són els termes que s’utilitzen pel Messies. És com un escena de coronació que ens descriu Daniel.
..............................................................                   

Mt 17, 1-9                                                                                                                                                       Hi ha un paral·lelisme entre la escena de la Transfiguració i la del Baptisme de Jesús. La veu de Déu en el Baptisme recolza Jesús al començar la seva missió; al acabar el seu camí per Galilea i abans d’iniciar la ruta cap a Jerusalem, on el mataran, es produeix la Transfiguració, amb un nou recolzament a Jesús per part de Déu, és com dir: malgrat el que veieu que passa a partir d’ara, continuo estant-hi d’acord ... i aquí hi afegeix “escolteu-lo”. Estar-hi d’acord, no s’ha d’interpretar que Déu vol que el matin, que exigeix un sacrifici, semblant als déus pagans; “el que vull és amor i no sacrificis”, llegim en Os 6,6.
              En el text hi abunden les imatges bíbliques: 1) la muntanya, com a lloc de revelació de Déu, 2) el núvol, signe de la presència de Déu, 3) la cara i els vestits de Jesús, resplendents i plens de llum, semblant a Moisés baixant del Sinaí, 4) Moisés i Elies, representen la Llei i els Profetes, el conjunt de les Escriptures, i 5) les tendes que evoquen la festa de les Tendes, en que els jueus recordaven la travessa del desert; és probable que la Transfiguració tingués lloc durant aquestes festes, i això explicaria la proposta de Pere de fer-hi unes cabanes.
              Després els deixebles, prosternats sentint la veu de Déu, quan aixequen els ulls sols veuen Jesús; Moisés i Elies ja no hi eren: la Llei i els Profetes cedien el lloc a Jesús ... però aquesta realitat, sols es podrà entendre després de la Resurrecció, i és per això que Jesús els diu que no ho diguin a ningú.       


Joan i Roser